Frustration är det som ligger till grund för Bubotree, företaget som kan liknas vid Pinterest men som bygger på att du lägger upp och delar alla dina resor, tips på sevärdheter, restauranger och shoppingpärlor. För två år sedan kläckte Sandra Öfverman idén att samla alla tips och sevärdheter på ett och samma ställe med möjligheten att lägga upp dem i kategorier och dela med andra resesugna i hela världen.

I HighFives process har Bubotree konceptualiserat tjänsten, påbörjat finansieringsrund, kopplats på strategiska partners och lanserat tjänsten Bubotree 2018.
– Jag saknade en samlad plattform, istället för att behöva använda flera olika som Messenger, Whatsup och Doodle. Jag ledsnade också på att bli besviken över att stjärnorna på Tripadvisor inte stämde överens med verkligheten, säger Sandra Öfverman, en av fyra delägare i Bubotree.
Tillsammans med sin man Jakob Öfverman delar hon bolaget med sin bästa vän Jennie Ramer och hennes man Kim Ramer. De båda vännerna träffades under gymnasietiden i Halmstad och har hållit ihop sedan dess. Både Sandra och Jennie reste mycket när de var yngre och reser numera tillsammans med sina familjer.
– Vi drog igång Bubotree när vi båda var nyblivna tvåbarnsmammor. Jag är van vid att kunna bygga det jag själv vill ha, pappa var ingenjör och uppfann allt vi behövde, säger Jennie som läst till elektroingenjör på Chalmers.
Tillsammans med Sandra som läst marknadsföring i Växjö och deras båda makar som jobbar med webbutveckling, fyller de själva all nödvändig kompetens i bolaget.
– Vi har planerat plattformen utifrån det vi själva saknat och vi har kunnat göra allt på egen hand. Vår styrka är all vår kunskap, säger Sandra. Vi ha aldrig behövt köpa in någon kompetens i bolaget, bara domännamnet.
Stora svårigheten med att driva Bubotree är tiden. Alla fyra jobbar heltid, är småbarnsföräldrar och företaget är det som blir nedprioriterat.
– Tack vare våra gater har vi våra hållpunkter. Vi visste vad vi ville med plattformen, men allt att driva företag hade vi ingen erfarenhet av. På High Five har vi fått kompetenta affärsutvecklare att bolla med och hjälp med vad vi ska fokusera på. Det blir en struktur på företaget och vi hade skjutit lanseringen på framtiden om vi inte varit här.